Utilizarea biografiei lingvistice în predarea limbii române ca limbă străină

Abstract: (The Use of Linguistic Biography in Teaching Romanian as a Foreign Language) In this article we aim to highlight the way in which the linguistic biography can be used within the Romanian Language Preparatory Program as an alternative method of self-evaluation. By using the linguistic biography it is possible to identify the strong and the weak points that foreign students have in the process of acquiring the Romanian language. To create the linguistic biography, we applied a questionnaire, created according to the Common European Framework of Reference for Languages, from which we extracted information regarding the means in which the linguistic biography helps students to become aware of the difficulties encountered in learning Romanian as a foreign language and to visualize their evolution throughout the learning process. The usefulness of the linguistic biography will also be presented by emphasizing the fact that for teachers it is a useful tool in identifying skills and didactic contents where remediation is needed.

Keywords: linguistic biography, Romanian as a foreign language, foreign students, acquisition of the Romanian language, Common European Framework of Reference for Languages.

Rezumat: În acest articol ne propunem să evidențiem modul în care biografia lingvistică poate fi utilizată în cadrul Programului pregătitor limba română ca metodă alternativă de autoevaluare. Prin utilizarea biografiei lingvistice se pot identifica punctele tari și punctele slabe pe care le au studenții străini în procesul de achiziție a limbii române. Pentru realizarea biografiilor lingvistice am aplicat un chestionar, realizat conform Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi, din care am extras informații referitoare la modul în care biografia lingvistică ajută studenții să conștientizeze dificultățile întâmpinate în achiziția limbii române ca limbă străină și să vizualizeze evoluția lor pe parcursul procesului de învățare. De asemenea, va fi prezentată utilitatea biografiei lingvistice prin evidențierea faptului că, pentru profesori, aceasta reprezintă un instrument util în identificarea competențelor și a conținuturilor didactice în care este necesară remedierea.

Cuvinte-cheie: biografie lingvistică, limba română ca limbă străină, studenți străini, achiziția limbii române, Cadrul European Comun de Referință pentru Limbi.

Sectiune
Limba română
Pagina
259
DOI
10.35923/QR.12.01.22