Mediere și abordare acțională la nivelul A1+ – presa online ca sursă de documentare

Abstract: (Mediation and Action-Based Approach at the A1+ Level. The Online Press as a Documentation Source) This article presents teaching scenarios for the A1+ level. In these scenarios, the students contribute to a collective project of acquiring information about current world affairs. Using documentation sources such as the informative articles published in online journals, written in Romanian or any other language the students are familiar with, these teaching scenarios pertain to the framework of documentation, of the action-based approach and of pluri-cultural pedagogy. Mediation is the main activity in these teaching scenarios which enable the students to develop their linguistic skills in the target language and their general competences as well (savoir-être and savoir-apprendre). The article discusses the theoretical principles of the action-based approach in the teaching of culture-languages in an applied manner, by analysing several teaching scenarios. This scientific undertaking shows that the action-based approach, which is implicitly pluri-cultural and pluri-linguistic, provides a theoretical framework for courses on culture-languages to shape a space in which the principles of democracy can be enacted, in other words, a space allowing for the appropriate development of the generations of the twenty-first century, in a world dominated by rapid changes and diversity.

Keywordsdocumentation logic, action-based approach, pluri-cultural education, democracy in education.

Rezumat: Articolul prezintă scenarii didactice de tip acțional pentru nivelul A1+, scenarii în care cursanții contribuie la un proiect colectiv de informare despre actualitatea din lume. Folosind ca surse de documentare articole informative de actualitate din presa online, scrise în limba română sau în orice altă limbă la care au acces cursanții, scenariile didactice se înscriu în logica documentării, a paradigmei acționale și a pedagogiei pluriculturale. Medierea reprezintă principala activitate din cadrul scenariilor didactice, prin care cursanții își dezvoltă competențele lingvistice în limba țintă, dar și competențe generale (savoir-être și savoir-apprendre). Articolul prezintă principiile teoretice ale abordării acționale în didactica limbilor culturi, în mod aplicat, prin analiza unor scenarii didactice. De asemenea, demersul științific arată faptul că paradigma acțională și implicit pluriculturală și plurilingvă reprezintă cadrul teoretic în care cursurile de limbi-culturi pot deveni spații ale exersării democrației, spații ale dezvoltării adecvate pentru generațiile secolului al XXI-lea, într-o lume dominată de schimbări rapide și de diversitate.

Cuvinte-cheie: logica documentării, abordare acțională, mediere, educație pluriculturală, democrație în educație.

Sectiune
Limba şi literatura română
Pagina
245
DOI
10.35923/QR.11.01.19