Franz Liszt – Rapsodia spaniolă pentru pian
Abstract: (Franz Liszt – Rhapsodie Espagnol for Piano) Musically, the romantics cultivated an asymmetric melodious structure; the harmonic conception is more colorfull, more varied, the existing polyphony is more in the form of overlapping sound planes. The timbral, rhythmic and architectural diversity is much more pronounced than in Classicism. Franz Liszt, a musician with a complex biography, had a special predilection for the genre of rhapsodies. All Lisztian piano innovations are present in Rhapsodie Espagnol: chromatic scales, arpeggios, thirds, sixths, parallel octaves, chords in different registers of the piano. It is approached by pianists who wish to integrate them into a valuable work - not only for its virtuosity, but also for its diverse expression and its romantic musical construction.
Keywords:Romanticism, Liszt, Piano, Rhapsodie Espagnol, virtuosity.
Rezumat: Pe plan muzical, romanticii cultivă o melodicitate de structură asimetrică; concepția armonică este mai colorată, mai variată, polifonia existentă este mai mult sub forma suprapunerii planurilor sonore. Diversitatea timbrală, ritmică și arhitecturală este mult mai pronunțată decât în Clasicism. Franz Liszt, muzician cu o biografie complexă, a avut o predilecție specială pentru genul de rapsodie. Toate inovațiile pianistice lisztiene sunt prezente în Rapsodia spaniolă: game cromatice, arpegii, terțe, sexte, octave paralele, acorduri în diferite registre ale pianului. Lucrarea este abordată de pianiștii care doresc să le integreze într-o lucrare valoroasă - nu doar pentru virtuozitatea ei, ci și pentru expresia diversă și construcția muzicală de tip romantic.
Cuvinte-cheie: Romantism, Liszt, pian, Rapsodia spaniolă, virtuozitate.