Viața secretă a românei ca limbă străină. Receptarea orală și scrisă în epoca lui ChatGPT

Abstract: (The Secret Life of Romanian as a Foreign Language. Oral and Written Comprehension in the Age of Chat GPT) In 2023, when the first chatbots became accessible to internet users without restrictions, the process of understanding the input in a foreign language had already undergone several significant changes in education. Among these, there was a growing dissolution of strict boundaries between listening and reading in a foreign language. After such an "analogical" shift, the subtle presence of artificial intelligence also crept into education, inevitably introducing new strategies and activities in the classroom. This study aims to investigate the methods and consequences brought about by this new dynamic in receptive language learning activities, used in the study of foreign languages. Additionally, it dedicates space to the challenges and limitations posed by Large Language Models (LLMs), particularly ChatGPT, to users, whether they be teachers or students, when these tools become frequently utilized in the teaching and learning process of Romanian as a foreign language.

Keywords: spoken language comprehension, written language comprehension, LLms (Large Language Models), ChatGPT, RFL (Romanian as a foreign language).

Rezumat: În 2023, când primele chatboturi au devenit accesibile utilizatorilor de internet, fără restricții, deja procesul de înțelegere a inputului într-o limbă străină suferise câteva schimbări importante în didactică. Printre acestea s-a impus și dizolvarea limitelor ferme dintre ascultare și citire într-o limbă străină. După o asemenea schimbare „analogică”, s-a insinuat și prezența subtilă în educație a inteligenței artificiale, care va impune inevitabil strategii și activități noi în sala de curs. Studiul își propune să investigheze ce modalități de lucru și ce fel de consecințe aduce dinamica nouă în activitățile didactice de receptare utilizate în studiul limbilor străine. De asemenea, acordă un spațiu dedicat provocărilor și limitelor pe care LLMs (Large Language Models), cu precădere ChatGPT, le impun utilizatorilor, profesori sau studenți, atunci când devin un instrument frecvent utilizat în procesul de predare și învățare a românei ca limbă străină.

Cuvinte-cheie: receptare orală, receptare scrisă, LLMs (Large Language Models), ChatGPT, RLS (româna ca limbă străină).

Sectiune
Limba română
Pagina
283
DOI
10.35923/QR.12.01.24