Eugen Ionescu, biograf
Abstract: (Eugene Ionesco, Biographer) Most critics who have studied the complete works of Eugène Ionesco have noted a unified vision and organic connections between his early writings in Romanian and his mature works in French. This coherence stems from the young Ionesco's dedication to a project centered on the pursuit of aesthetic and existential authenticity. This quest defined his early iconoclastic stance against the clichés of “literature” and cultural “myths.” In Nu (No, 1934), this critical attitude targets prominent figures of Romanian literature, whom he accused of lacking authenticity. Another significant work from this period is his “biography” of Victor Hugo, first serialized in the cultural journal Ideea Românească (1935–1936) and largely unknown until the 1970s. In this text, the young Romanian critic dismantles the ‘statue’ of the celebrated French poet – a central figure of French and European Romanticism – through a narrative that blends historical documentation, playful imagination, and a demythologizing approach. This presentation will examine the intricate details of this early work by Ionesco, interpreting it as a specific variant of the biographical genre: the antibiography.
Keywords: Eugene Ionesco, antiliterature, antibiography, Victor Hugo, demythologization.
Rezumat: Majoritatea criticilor care s-au ocupat de totalitatea operei lui Eugen Ionescu (Eugène Ionesco) au observat unitatea de viziune a acesteia și legăturile organice ale operei de tinerețe, scrisă în limba română, cu cea de maturitate, scrisă în franceză. De fapt, această unitate remarcabilă a creației sale se naște odată cu adoptarea de către tânărul Ionescu a unui proiect de căutare a autenticității estetice și existențiale, care-i va defini încă de la început atitudinea iconoclastă față de locurile comune ale „literaturii” sau față de „miturile” culturale. Dacă în Nu (1934) această atitudine se va manifesta în raport cu numele mari ale literaturii române, acuzate de lipsă de autenticitate, un alt text de proporții semnificative al lui Ionescu din această perioadă este o „biografie” a lui Victor Hugo, publicată pentru prima dată în revista Ideea românească (1935-1936) și rămasă necunoscută până în anii ‘70. Aici, tânărul critic român demolează, prin intermediul unei scriituri care combină documentul istoric, forța imaginației ludice și predispoziția demitizatoare, statuia celebrului poet francez, unul dintre miturile puternice încă ale romantismului francez și european. Discutând detaliile complexe care circumscriu această operă de tinerețe a lui Ionescu, prezentarea va analiza această scriere ca variantă specifică a genului biografic: antibiografia.
Cuvinte-cheie: Eugen Ionescu, antiliteratură, antibiografie, Victor Hugo, demitizare.