De la subiect activ la subiect pasiv: biografii românești în predarea RLS
Abstract: (From an Active Subject to a Passive one: Romanian Biographies in Teaching RFL) The current paper aims at exposing some attractive ways of grammar acquisition with a special accent on the passive constructions in Romanian. Learning Romanian in an institutionalised context also involves mastering written communication: reading and producing realistic, real texts, highly likely to be found in usual (official) communication; e.g.: In Timișoara two neighbourhood cinemas, built in Communism, were renovated. In order to learn cultural facts about Romania, we will have as a (pre)text for acquiring the mentioned-above grammatical element fragments from the biographies of some relevant personalities for the cultural space our students chose to study in. Having in the centre of our discussion the questions What?; Who?; By who?, we put forwardsome practical exercises which have as purpose both learning about Romania and understanding the way passive constructions work and are (to be) used.
Keywords: passive constructions, famous biographies, RFL, context, practical grammar.
Rezumat: Prezenta lucrare are ca scop expunerea unor modalități atractive de însușire a unui element gramatical important pentru comunicarea într-o limbă străină: construcțiile pasive. Învățarea românei într-un context instituționalizat presupune și însușirea competenței de comunicare scrisă: de receptare și de producere a unor texte reale, realiste, regăsibile, cel mai probabil, în comunicarea (oficială) uzuală. De exemplu: În Timișoara au fost renovate două cinematografe de cartier construite în timpul comunismului. Pentru a cunoaște elemente de cultură și civilizație românească, vom avea ca (pre)text pentru însușirea elementului gramatical descris fragmente din biografiile unor personalități relevante pentru spațiul cultural în care au ales studenții străini să studieze. Având în centrul discuțiilor întrebările Ce?; Cine?; De către cine?, propunem câteva aplicații care au ca scop însușirea unor elemente de cultură românească, pe de-o parte, și a unui element gramatical important: trecerea de la construcții active la construcții pasive
Cuvinte-cheie: construcții pasive, biografii celebre, RLS, contextualizare, gramatică practică.