Tematica istorică în arta oficială românească între 1966-1989 (pictura, sculptura, grafica)

Abstract: (Historical topics in Romanian official art between 1966 and 1989 -Painting, sculpture, graphics) This paper tries to provide an analysis on the evolution of Romanian official art with historical topics from 1966 to 1989, i.e. during the period when Nicolae Ceaușescu was the leader of communist Romania. The analysis of the official fine art of this interval was made considering the context of the ideological dimension of this art, regarded to be an effective means of communist propaganda in communized Romania.The transformation of Romanian fine art was made in this epoch by imposing visual and conceptual patterns specific to the communist ideology, by almost totally excluding everything that meant artistic value and tradition in this field. The art with an engaged, historically inspired topic was influenced, among others, both by the social and political context of the time, as well as by elements related to the biography of artists in their relationship with the communist régime in Romania. The propaganda of the communist régime through official art with historical topics was actually a stage of refining the means to obtain the perfect method of manipulating Romanian society. And the manipulation was carried out through official exhibitions.The exhibitions were usually organized by specialized units (county, municipal or city libraries, the so-called `houses of culture`, bookstores, museums), but also by state institutions (Ministry of National Defense, Ministry of Foreign Affairs, Ministry of Interior or other institutions subordinated to these ministries at central and regional level), various county cabinets for the political and ideological activity of the Communist Party of Romania, Council of Socialist Culture and Education, Union of Art Artists, etc. So, thematic, anniversary, homage exhibitions were also an important instrument for manifesting Nicolae Ceaușescu's personality cult.A privileged theme in the press, but also in Western historiography about Romania, in the eighties of the 20th century, Nicolae Ceaușescu’s personality cult, reflected in the official Romanian art (painting, sculpture, graphics), survived not only because of the aberrant forms in which it manifested itself, but also for the way it was addressed in the posterity of the communist dictator, one intensely frequented in the specialized literature.The tendency to transform any exhibition not directly related to Nicolae Ceaușescu's person or activity into an instrument for promoting his personality cult gradually became visible in the early 1970s, generalizing at the end of the same period and extending until the end of the 1980s.

KeywordsRomania, communism, Nicolae Ceausescu, official art, propaganda.

Rezumat: Acest articol  încearcă  să ofere o analiză  asupra evoluţiei  artei oficiale românești  cu tematică istorică din perioada 1966 - 1989, adică în perioada când în fruntea României comuniste se afla Nicolae Ceaușescu. Analiza artei plastice oficiale din acest interval s-a făcut având în vedere contextul dimensiunii ideologice al acestei arte, considerată a fi un mijloc eficient al propagandei comuniste din România comunizată. Transformarea artei plastice românești s-a făcut în această epocă prin impunerea unor tipare vizuale și conceptuale specifice ideologiei comuniste, prin excluderea aproape în totalitate a tot ceea ce însemna valoare artistică și tradiție în acest domeniu. Arta cu tematică angajată, de inspirație istorică, a fost  influențată printre altele atât  de contextul social și politic al epocii, cât și de elemente ce țin de biografia artiștilor în relația lor cu regimul comunist din România. Propaganda regimului comunist prin intermediul  artei oficiale cu tematică istorică era de fapt o etapă de rafinare a mijloacelor pentru obținerea metodei perfecte de manipulare a societății românești. Iar manipularea s-a realizat prin intermediul expozițiilor oficiale. Expoziţiile erau de obicei organizate de unităţi de profil (biblioteci judeţene, municipale sau orăşeneşti, case de cultură, librării, muzee), dar şi de instituţii de stat (Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul de Interne sau în cadrul altor instituţii subordonate acestor ministere la nivel central şi regional), diferite cabinete judeţene pentru activitatea politico-ideologică ale Partidului Comunist din România, Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste, Uniunea Artiştilor Plastici etc. Așadar expozițiile de artă plastică tematice, aniversare, omagiale au reprezentat și un instrument important de manifestare  a cultului personalității lui Nicolae Ceaușescu. Temă privilegiată în presă, dar şi în istoriografia occidentală despre România, în anii optzeci ai secolului XX, cultul personalităţii lui Nicolae Ceauşescu, reflectat în arta oficială românească (pictură, sculptură, grafică ), a rămas nu numai datorită formelor aberante în care s-a manifestat, ci şi pentru felul în care a fost discutat în posteritatea dictatorului comunist, unul intens frecventat în literatura de specialitate. Tendinţa de transformare a oricărei expoziţii care nu era direct legată de persoana sau activitatea lui Nicolae Ceauşescu într-un instrument de promovare a cultului personalităţii acestuia a devenit vizibilă în mod treptat, la începutul anilor 1970, generalizându-se la sfârşitul aceleiaşi perioade şi prelungindu-se până la finele anilor 1980.

Cuvinte-cheie: România, comunism, Nicolae Ceaușescu, arta oficială, propaganda.

Sectiune
Istorie și studii culturale
Pagina
71
DOI
10.35923/QR.11.03.07