Biografia unei evaluări: limba română medicală

Abstract: (The Biography of an Evaluation: Medical Romanian Language) The growing context of foreign students attending medical faculties in Romania, as well as the lack of standardized tests applicable in this context, led us to critically look at the way we assess our students at the end of the Romanian language module for specific purposes - medical Romanian. The study analyses the criteria underlying summative assessment in Romanian for specific objectives (ROS) in the specific case of medical Romanian language at the University of Medicine and Pharmacy "Iuliu Hațieganu" of Cluj-Napoca. We approach the outcome of the assessment from two directions: first, the training of General Medical students for their work in practical semiology courses in years 3-6 and specialty courses in Romanian; second, the assessment itself, in particular the summative oral assessment. Our study aims to discuss the specificity, authenticity, reliability and construct validity, the structure of the assessment of anamnesis and case presentation, the type of language, role-taking in the simulation. The results of our analysis support the redesigning of the assessment and finally we provide solutions by detailing some descriptors and a requirement, as well as how we expect the assessment to proceed, given that we are not discussing a certification language for specific purposes (LSP) test. 

Keywords: assessing LSP, anamnesis, specificity, medical language, criteria.

Rezumat: Contextul tot mai larg al studenților străini care frecventează cursurile facultăților de medicină din România, dar și lipsa unor teste standardizate aplicabile în acest context ne-au determinat să privim cu un ochi critic modul în care ne evaluăm studenții la sfârșitul modulului de limba română pentru scopuri specifice – limba română medicală. Studiul analizează criteriile care stau la baza evaluării sumative în Româna pentru obiective specifice (ROS) în cazul specific al limbii române medicale la Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca. Abordăm rezultatul evaluării din două direcții: în primul rând, pregătirea studenților la Medicină Generală pentru activitatea la cursurile practice de semiologie din anii 3-6 și cursurile de specialitate în limba română; în al doilea rând, evaluarea în sine, cu precădere evaluarea orală sumativă. Studiul nostru își propune să discute specificitatea, autenticitatea, fiabilitatea și validitatea constructului, structura evaluării de tip anamneză și prezentare de caz, tipul de limbaj, asumarea rolurilor în simulare. Rezultatele analizei noastre sprijină restructurarea evaluării și, în final, oferim soluții prin detalierea unor descriptori și a unei cerințe, dar și a modului în care ne așteptăm să decurgă evaluarea, în condițiile în care nu discutăm despre o testare de certificare a limbii pentru scopuri specifice (LSS).

Cuvinte-cheie: evaluarea LSS, anamneză, specificitate, limbaj medical, descriptori.

Sectiune
Limba română
Pagina
240
DOI
10.35923/QR.12.01.20