Importanța dicționarului în învățarea limbii
Abstract: (The Importance of the Dictionary in the Language Learning) In this paper I discuss the role of the dictionaries both in the native language learning, and in the foreign language one. In this respect, my attention focuses on two unfinished bilingual lexicographical works, namely Dictionnaire français-romain [French-Romanian Dictionary] (Bucharest, 1859) and Dictionarium latino-romanicum [Latin-Romanian Dictionary] (Bucharest, 1860), edited by Nicolae Nifon Bălășescu, who is a representative scholar of the Romanian culture of the 19th century. To achieve my aim, I firstly set out the corpus. Thus, my research was based on 86 articles, manually selected, out of which 65 were sorted out from Dictionnaire français-romain [French-Romanian Dictionary] and the rest, from Dictionarium latino-romanicum [Latin-Romanian Dictionary]. Referring to this inventory, I continued by identifying and analysing descriptively some grammatical, semantical, and cultural information which contribute to both the learning of the mother tongue, and to the foreign one as well. Such an analyse allows us to highlight the importance of the linguistic information in the process of language learning.
Keywords: language learning, native language learning, foreign language learning, dictionary, the XIXth century, Nicolae Nifon Bălășescu.
Rezumat: În articolul de față ne propunem să subliniem rolul dicționarelor în învățarea atât a limbii materne, cât și a limbii străine. În acest sens, atenția noastră se va opri asupra a două lucrări lexicografice bilingve, neterminate, și anume Dictionnaire français-romain (București, 1859) și Dictionarium latino-romanicum (București, 1860), elaborate de Nicolae Nifon Bălășescu, personalitate marcantă a culturii române din secolul al XIX-lea. Pentru atingerea obiectivului, am stabilit mai întâi articolele ce intră în alcătuirea corpusului. Astfel, investigația noastră se bazează pe 86 de articole, selectate manual, dintre care 65 sunt excerptate din Dictionnaire français-romain, iar restul, din Dictionarium latino-romanicum. Raportându-ne la acest inventar, am procedat apoi la identificarea și analiza descriptivă a informațiilor gramaticale, semantice și culturale care contribuie la însușirea atât a limbii materne, cât și a celei străine. O asemenea analiză ne permite să evidențiem importanța informației lingvistice în învățarea limbii.
Cuvinte-cheie: învățarea limbii, însușirea limbii materne, însușirea limbii străine, dicționar, secolul XIX, Nicolae Nifon Bălășescu.