Diversitate culturală în epoca trubadurilor. O perspectivă critică asupra cântecelor de dragoste ale acestora

Abstract: (Cultural diversity in the age of troubadours. A critical perspective on their love songs) The love songs of the medieval troubadours, written and sung in the Occitan language, reached us due to the interest they aroused in the 19th century, and gave birth to a whole mythology of courtly love, a passionate but at the same time chaste love, condemned to failure due to the fact that most of the times the beloved woman was inaccessible (being married to the nobleman of the land). This perspective on the chivalric love sung by the troubadours became disputed towards the end of the 20th century, a critical analysis of the lyrics implying that they were much more ambivalent and centered on the troubadours themselves (not on their adored domnas) than previously thought. However, this case study analysing the theme of symbolic power relations present in troubadours' cansos must be anchored in a broader context, which highlights an (unexpected) cultural diversity present in the socio-geographical space in which the troubadours lived and that has given rise to a creative effervescence with reverberations to this day.

Keywords: troubarours, cultural diversity, Occitania, courtly love, ambivalence.

Rezumat: Cântecele de dragoste ale trubadurilor medievali, scrise și cântate în limba occitană, au ajuns până la noi datorită interesului suscitat de acestea în secolul al XIX-lea și au dat naștere unei întregi mitologii a iubirii curtenești, o iubire pasională dar în același timp castă și condamnată la eșec, din cauza faptului că de cele multe ori femeia iubită era inaccesibilă (fiind căsătorită cu nobilul ținutului). Această perspectivă asupra iubirii cavalerești cântate de trubaduri a devenit contestată spre final de secol XX, o analiză critică a versurilor dând de înțeles că acestea erau mult mai ambivalente și centrate pe trubaduri (nu pe doamnele adorate) decât s-a crezut anterior. Acest studiu de caz în care se analizează tematica relațiilor de putere simbolică prezente în cansos-urile trubadurilor trebuie însă ancorat într-un context mai larg, care subliniază o (neașteptată) diversitate culturală prezentă în spațiul socio-geografic în care au trăit trubadurii și care a dat naștere unei efervescențe creative cu reverberații până în prezent. 

Cuvinte-cheie: trubaduri, diversitate culturală, Occitania, dragoste curtenească, ambivalență.

Sectiune
Istorie și studii culturale
Pagina
103
DOI
10.35923/QR.11.03.09