Elaborarea textelor de către studenții străini care studiază limba română. Provocări și strategii

Abstract: (Elaboration of texts by foreign students studying the Romanian language. Challenges and strategies) The Romanian language as a foreign language has received special interest from specialists in recent years. The emergence of innovative research and learning materials impose a dynamic in this part of the language. The study “Elaboration of texts by foreign students studying the Romanian language. Challenges and Strategies” is the result of experiences observed in teaching Romanian as a foreign language. Writing activities in Romanian represent a challenge both in terms of the written use of assimilated knowledge and in terms of the need to stimulate students' creativity. The situations noted in recent years have revealed the impediments encountered by students in writing texts in Romanian. The first part of the study presents the situation of the elaboration of the texts in the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and in the bibliography concerning the teaching of foreign languages. The second part of the study brings a series of strategies to solve the difficulties encountered by the students. These are camouflaged within exercises to stimulate students' interest in writing texts in Romanian. Writing texts based on a plan from images is a strategy used in a multitude of existing materials, and studies aimed at this strategy have proven its use. The exercises proposed in the second part are intended to answer the difficulties of foreign students in the elaboration of texts in Romanian. The end of the study highlights the advantages and disadvantages of using the proposed creative strategies.

KeywordsRomanian, text, creative, writing, language.

Rezumat: Limba română ca limbă străină cunoaște un interes special din partea specialiștilor în ultimii ani. Apariția unor cercetări și materiale inovatoare de învățare impun o dinamică în această parte a limbii. Studiul Elaborarea textelor de către studenții străini care studiază limba română. Provocări și strategii este rezultatul unor experiențe observate în predarea limbii române ca limbă străină. Activitățile de scriere în limba română reprezintă o provocare atât în ceea ce privește utilizarea în scris a cunoștințelor asimilate, cât și din prisma nevoii de a stimula creativitatea studenților. Situațiile remarcate în ultimii ani au scos la iveală impedimentele întâmpinate de către studenți în scrierea textelor în limba română. Prima parte a cercetării prezintă situația elaborării textelor în Cadrul european comun de referință pentru limbi (CECRL) și în bibliografia care privește predarea limbilor străine. Partea a doua a cercetării aduce o serie de strategii de rezolvare a dificultăților întâmpinate de cursanți. Acestea sunt camuflate în cadrul unor exerciții care să stimuleze interesul participanților în elaborarea textelor. Scrierea textelor pe baza unui plan din imagini este o strategie valorificată într-o multitudine de materiale existente, iar studiile destinate acestei activități au dovedit utilitatea sa. Exercițiile propuse în cea de-a doua parte sunt menite să răspundă dificultăților studenților străini în elaborarea conținutului scris. Finalul studiului pune în evidență avantajele și dezavantajele utilizării strategiilor creative propuse.

Cuvinte-cheie: română, text, creativ, scriere, limbă.

Sectiune
Limba şi literatura română
Pagina
227
DOI
10.35923/QR.11.01.17