Portrete de mari cântăreți bănățeni (III). Margareta Zsizsik

Abstract: (Portraits of great singers from Banat (III). Margareta Zsizsik) Margareta Zsizsik was one of the leading names of the Timisoara opera scene, which she served with dedication and passion for 25 years (1960-1985). Endowed with a versatile, falcon voice, she tackled the dramatic mezzo-soprano repertoire with the same ease with which she performed operetta prima donna repertoire, which calls for a soprano's voice, as well as two extremely difficult roles in the opera repertoire intended for the spinto-dramatic soprano voice: Floria Tosca from Giacomo Puccini's Tosca and Santuzza from Pietro Mascagni's Cavalleria rusticana. The personal charm, the scenic and musical intelligence, the impeccable vocal technique, acquired during her studies at the Music Lyceum in Cluj-Napoca, under the guidance of Maestro D'Andrée, have marked the exceptional value of her interpretations. Adored by the Timisoara audience, she was greeted with a loud round of applause when she appeared on stage. In the same way, some of her creations, especially from the operetta repertoire, have remained linked to her name over time. We refer to Hanna Glavary from Franz Lehár's Merry Widow, Countess Maritza from Emmerich Kálmán's operetta of the same name or Cecilia from the operetta Silvia by the same composer.

Keywords: Margareta Zsizsik, Romanian National Opera Timișoara, D’Andre, romanian school of singing after the second XX.

Rezumat: Margareta Zsizsik a fost unul dintre numele de primă mărime ale scenei lirice timișorene, pe care a slujit-o cu abnegație și pasiune, vreme de 25 de ani (1960-1985). Înzestrată cu o voce versatilă, falcon, a abordat repertoriul de mezzosoprană dramatică cu aceeași ușurință cu care a interpretat un repertoriu de primadonna de operetă, care reclamă o voce de soprană spintă, dar și două roluri extrem de dificile din repertoriul de operă destinat vocii de soprană spinto-dramatică: Floria Tosca din opera Tosca de Giacomo Puccini și Santuzza din opera Cavalleria rusticana de Pietro Mascagni. Farmecul personal, inteligența scenică și muzicală, tehnica vocală impecabilă, dobândită de-a lungul studiilor la Liceul de Muzică din Cluj-Napoca, sub îndrumarea maestrului D’Andrée, au amprentat valoarea excepțională a interpretărilor sale. Adorată de publicul timișorean, era întâmpinată la simpla apariție pe scenă, cu ropote îndelugate de aplauze. Așa cum, anumite creații ale sale, în special, din repertoriul de operetă, au rămas legate peste timp de numele său. Ne referim la Hanna Glavary din Văduva veselă de Franz Lehár, Contesa Maritza din opereta omonimă de Emmerich Kálmán sau Cecilia din opereta Silvia de același compozitor.

Cuvinte-cheie: Margareta Zsizsik, Opera Națională Română Timișoara, D’Andre, școala românească de canto postbelică.

Sectiune
Muzică și teatru
Pagina
321
DOI
10.35923/QR.11.03.25