Construcții cu verbul a tăcea în poezia lui Traian Dorz

Abstract: (Phrases with the verb a tăcea in Traian Dorz’s poetry) Our paper aims to analyse some aspects regarding phrases with the verb a tăcea in Traian Dorz’s poetry – a Romanian contemporary writer whose work illustrates, overall, the meanings of some spiritual experiences that fundamentally marked his existential path. We will consider the fact that, in several verbal phrases, a tăcea changes its common characteristics, occasionally meeting transitive use, and it associates with direct objects expressed by nominals in the accusative case. Other times, various pronominal clitics appear next to it, used even with ethical dative value. More than once, the lyrical sequences also integrate antonyms of this verb, in symmetries with an essential role in obtaining some obvious stylistic effects and, implicitly, in building the message of that specific poem, which relies on highlighting the relation between man and God – in a Christian vision –, on the direct dialogue of the soul with the Divine, a fact often manifested, paradoxically, through the absence of communication (commonly seen). Overall, we discuss a special type of “verbalising”, as a special manner of interior “speaking”, which offers the opportunity to live in an authentic spiritual discipline: it supresses any other form of confessing with words, these being substituted, thus, by an entire universe of unique experiences, situated under the sign of the unspoken. 

Keywordsto be quiet, Grammar, Stylistics, Semantics, mystical-religious poetry.

Rezumat: Lucrarea noastră își propune să analizeze câteva aspecte privind anumite construcții cu verbul a tăcea în poezia lui Traian Dorz – un autor român contemporan a cărui operă ilustrează, în ansamblul ei, semnificațiile unor experiențe spirituale ce i-au marcat în mod fundamental traseul existențial. Vom avea în vedere faptul că, într-o serie de sintagme verbale, a tăcea își modifică regimul obișnuit și cunoaște, contextual, utilizări tranzitive, asociindu-se cu complemente directe exprimate prin nominale în acuzativ. Alteori, în vecinătatea lui apar diverse clitice pronominale, întrebuințate inclusiv cu valoare de dativ etic. Nu o dată, secvențele lirice integrează și antonime ale acestui verb, în simetrii cu rol esențial pentru obținerea unor efecte stilistice evidente și, implicit, pentru constituirea mesajului poeziilor respective, care mizează pe evidențierea relației dintre om și Dumnezeu – în viziune creștină –, pe dialogul direct al sufletului cu Divinitatea, fapt ce se manifestă adesea, paradoxal, tocmai prin absența comunicării privite în sensul comun al termenului. În definitiv, este vorba despre un gen aparte de „verbalizare”, ca manieră specială de „vorbire” interioară, care oferă oportunitatea de a ființa într-o veritabilă disciplină spirituală: ea suprimă orice altă formă a mărturisirii propriu-zise prin cuvinte, acestea fiind substituite, așadar, printr-un întreg univers al trăirilor unice, situate sub auspiciile indicibilului. 

Cuvinte-cheie: a tăcea, gramatică, stilistică, semantică, poezie mistico-religioasă.

Sectiune
Limba şi literatura română
Pagina
167
DOI
10.35923/QR.11.01.13