Baroc și neoclasic în creația pictorului academic Hubert Maurer – pictura de altar a bisericii romano-catolice din Neudorf (jud. Arad)

Abstract: (Baroque and neoclassical in the creation of Vienna academy painter Hubert Maurer – the altar painting of the Roman Catholic church in Neudorf, Arad County) The article introduces new perspectives on a fragment of painting micro history of the imperial Banat in which dualistic stylistic tendencies (baroque and neoclassical) mediate spiritual exercises through formulas created by the Viennese academic painter Hubert Maurer (1738-1818). Contamination with the ideology of an era in which reasoning and pragmatism formed a mentality free from the constraints of religious Counter-Reformation, underlines the quality of the creative act at the end of the century which for the Banat of Timișoara meant the beginning of modernity with everything that configures a period of extensive transformations. 

Keywords: Hubert Maurer, baroque, neoclassical, Neudorf, holy martyrs, visual propaganda, re-Catholicization.

Rezumat: Articolul introduce perspective inedite asupra unui fragment de micro istorie a picturii din Banatul imperial în care valențe stilistice dualiste (baroce și neoclasice), mediază exerciții spirituale prin formule create de pictorul academic vienez Hubert Maurer (1738-1818). Contaminarea cu ideologia unei epoci în care raționamentul și pragmatismul au format o mentalitate liberă de constrângerile Contrareformei religioase, subliniază calitatea actului creator la sfârșitul evului ce pentru Banat a însemnat debutul modernității cu tot ce configurează o perioadă de ample transformări.

Cuvinte-cheie: Hubert Maurer, baroc, neoclasic, Neudorf, sfinți martiri, propaganda vizuală, recatolicizare.

Sectiune
Istorie și studii culturale
Pagina
224
DOI
10.35923/QR.11.03.18